Handbalsters Aeolus boeken progressie in oefencampagne

In aanloop naar het eerste competieduel, uit bij hvz Vivendi, speelden de handbaldames uit Wildervank in Drenthe tegen Hoogersmilde. Na een boeiende 1e helft (ruststand 10-9) trok de thuisformatie na 60 minuten met 20-15 aan het langste eind.

De Oost-Groninger formatie kon geen beroep doen op Kimberley van der Laan en Grianne Roossien, maar had in Anouk Stoffers een prima aanvulling weten te vinden.

Vooraf had trainer/coach René Zuidema zijn formatie gewaarschuwd voor het sterke combispel bij Hoogersmilde tussen cirkel en opbouw. Ondanks die wetenschap lieten de gasten uit Wildervank, zeker in de aanvangsfase, nog regelmatig teveel ruimte in de dekking. Daarbij was het vanuit offensief oogpunt allemaal net te statisch en daarom te voorspelbaar.

Daar wist de Drentse equipe wel raad mee en zo stond het na 10 minuten speeltijd 5-3. Vanaf daar zag Aeolus echter kans om in het spoor van Hoogersmilde te blijven. Daar lagen meerdere redenen aan ten grondslag. Zo werd Irene Mik op de linkerhoek meerdere keren door de opbouw prima in stelling gebracht en werd door Elsa Brouwer een ingestudeerd aanvalspatroon succesvol afgerond. Daarbij hadden Lisanne Zoutman, en later Beau Kuik, meer dan eens een aantal prima reflexen paraat op doelpogingen van de thuisploeg. Daarnaast zag men in defensief opzicht kans om de dekking in de laatste tien minuten meer compact te houden. Al die ingrediënten bleken voldoende om, met die stand van 10-9 halverwege het duel, een prima perspectief te hebben voor de 2e helft.

In de rust hamerde Zuidema nog maar eens op de vooraf gemaakte afspraken in de defensie en het gebrek aan variatie in offensief opzicht.

Maar, alle goede bedoelingen ten spijt, in de 40e minuut stond het plotseling 15-10 voor Hoogersmilde. In die periode grossierden de gasten namelijk in geforceerde passing en afronding. Dat had evenvele keren simpel balverlies tot gevolg en dat speelden de Drentse handbalsters met hun snelle omschakelingen prima uit. Vanaf de bank werd gemaand tot meer rust in het aanvalsspel en daarmee kwam Aeolus direct weer beter in de wedstrijd te zitten. De bezoekers wisten nu met gevarieerder en sneller aanvalsspel regelmatig prima kansen te creëeren, maar zagen ook kans om deze, helaas, met dezelfde regelmaat niet te verzilveren........

Uiteindelijk bleken die eerste tien minuten van de 2e helft fataal voor de Wildervankster formatie. Via 16-12 in de 50e minuut klonk tien minuten later het eindsignaal bij een eindstand van 20-15.

Ondanks die uitslag was het spelbeeld echter weer duidelijk positiever dan na het 1e oefenduel tegen Beilen. Langzaam maar zeker begint de ploeg op zowel offensief als defensief vlak progressie te boeken. De contouren worden zichtbaar en er vielen veel positieve zaken op te tekenen. Keeperswerk, aanvalspatronen, in meerdere fasen sterk verdedigen, i.c.m. de getoonde wedstrijdmentaliteit, maken dat positiviteit de boventoon voert. Men weet wat er nog te doen is om een goede start in de competitie te kunnen maken. En daar hebben ze in Wildervank nog twee weken de tijd voor.

Bij Aeolus waren Irene Mik (5x), Daniëlla Zuidema en Elsa Brouwer(ieder 3x), Hedy Oostenbrink en Chantal Kampijon (ieder 2x) verantwoordelijk voor de treffers.

6 januari: S.V.W.W. DS3 - Aeolus DS 1

Na 14 dagen niet te hebben getraind hadden we de eerste competitie wedstrijd van het nieuwe jaar alweer.
Dit keer tegen de nr 3 van de poule . Een belangrijke wedstrijd om onze koppositie te versterken .
Ondank niet getraind te hebben de afgelopen 14 dagen speelden we naar behoren . Het was zeer spannend omdat de ploegen aan elkaar gewaagd zijn . Het ging steeds op en neer wat je ook aan de ruststand kan zien . 11-10 voor S.V.W.W.

De tweede helft begonnen we sterk en tilden de stand met 5 doelpunten verschil naar
11-16 met mooie doelpunten en een sterk verdedigingsblok.
Toen kwam erbij ons even een momentje dat we het te licht opnamen , waardoor we het ons zelf heel moeilijk maakten en S.V.W.W. weet terug in de wedstrijd lieten komen.
De thuisploeg scoorden waar wij verzuimden en kwamen heel dichtbij 15-16.
Wij werden op tijd weer wakker en met doorzetting vermogen sleepten we er een mooie overwinning uit .
Eindstand 18-22 en namen de 2 punten mee terug naar Wildervank
Gefeliciteerd dames